Wisten jullie dat er een grote hertekening van de zorgorganisatie plaatsvindt op de diensten geriatrie? Via zorgmanagement en afdelingshoofden wordt de zorgorganisatie in die zin hertekend dat bijvoorbeeld de uurroosters en vakantieplanning voortaan centraal zouden worden opgemaakt. Het zou het afdelingshoofd van de mobiele equipe zijn die voortaan die taken op zich neemt.
Al hebben we ondertussen ook via de vacatures opgemerkt dat hier een extra vacature voor wordt uitgeschreven. Langs de ene kant wil men dus de afdelingshoofden op de geriatrische afdelingen ontlasten door het opmaken van uurroosters en vakantieplanning uit hun takenpakket te halen, en langs de andere kant moet men dan extra personeel inzetten voor die taak.
Klinkt wat ons betreft niet logisch!

Bijkomende bezorgdheden die hierdoor op de werkvloer gesignaleerd worden: zullen we dan ook als personeel geen vaste afdeling meer hebben als alles centraal wordt geregeld? Zullen we één grote mobiele equipe worden als het ware op geriatrie? Zullen we nog voldoende opvolging krijgen bij problemen met het dienstrooster nu dit niet meer op de afdeling zelf geregeld zal worden?
Deze onduidelijkheden zorgen alvast voor heel wat onrust op de geriatrie.
Allemaal vragen die we stelden op de ondernemingsraad van oktober. De directie ontkent alleszins niet dat het hun intentie is om dienstroosters door mobiele equipe te laten opmaken.
Wat men wel belooft is dat het personeel niet systematisch uitgewisseld zal worden tussen de diensten onderling. Het is de bedoeling dat de equipes die nu bestaan op de verschillende diensten ook in de toekomst blijven bestaan als autonome entiteiten. We volgen dit uiteraard heel nauwgezet op!